7 maja 2014 r. w Poznaniu uroczyście otwarto nową zajezdnię tramwajową na Franowie. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne jako pierwsze w Polsce zdecydowało się na wdrożenie systemu zarządzania zajezdnią – DMS. System informatyczny dostarczyła firma PSI.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu dysponuje flotą ponad 300 wagonów tramwajowych i 300 autobusów. To jeden z największych przewoźników tramwajowych na terenie kraju. Najnowocześniejsza w Europie Środkowo-Wschodniej i zarządzana zaawansowanym systemem informatycznym – taka jest nowa zajezdnia tramwajowa na Franowie. MPK Poznań Sp. z o.o. jako pierwsza firma przewozowa w Polsce korzysta z systemu PSItraffic/DMS.
DMS – Depot Management System to system zarządzania zajezdnią. Jest to system informatyczny, nadzorujący realizację procesów i sterujący pracą urządzeń. System całościowo zarządza procesami zachodzącymi w zajezdni, nadzorując ruch pojazdów, codzienną obsługę po powrocie z trasy czy realizowane naprawy.
System DMS automatyzuje wiele procesów, związanych z przyporządkowaniem pojazdów do zadań czy wyznaczaniem miejsc parkingowych. System DMS przy wykorzystaniu urządzeń automatyki wytycza także trasę przejazdu przez teren zajezdni, kieruje ruchem pojazdów czy steruje bramami do hal. Został zintegrowany z elementami infrastruktury zajezdni, wyposażenia warsztatu, współpracuje także z systemami służącymi do planowania pracy motorniczych.
Zdecydowaliśmy się na zastosowanie tego systemu z wielu powodów. Dominującym jest wielkość zajezdni. Istotne dla podjęcia takiej decyzji było też zlokalizowanie na terenie zajezdni warsztatów jak i całego zaplecza; torów, sieci oraz stacji trakcyjnych i związana z tym bardzo duża częstotliwość ruchu tramwajów i samochodów. Ten ruch musi być sprawny i niezawodny. Liczę na to, że system automatycznego zarządzania pracą zajezdni to właśnie zapewni. Będzie on również wspomagał zarządzanie pracą motorniczych i pracowników zaplecza – mówi Wojciech Tulibacki, Prezes Zarządu MPK Poznań sp. z o.o.
Zajezdnia na Franowie to pierwsza tego typu inwestycja w Polsce od ponad 30 lat. MPK zyskało infrastrukturę i rozwiązania informatyczne na najwyższym poziomie. To obecnie jedna z najbardziej nowoczesnych zajezdni tramwajowych w Europie. W Polsce wiele przedsiębiorstw komunikacyjnych zainwestowało w minionych latach w nowoczesny tabor, który wymaga odpowiedniego zaplecza obsługowego, tak żeby maksymalizować czas dostępności pojazdów. Przedsiębiorstwa komunikacyjne, które planują budowę lub modernizację swoich zajezdni na pewno z zainteresowaniem będą przyglądały się rozwiązaniom zastosowanym na Franowie. Także systemowi zarządzania zajezdnią PSItraffic/DMS, który poprzez automatyzację procesów znakomicie poprawia efektywność i bezpieczeństwo pracy zajezdni – mówi Arkadiusz Niemira, Prezes Zarządu PSI Polska Sp. z o.o.
W przypadku zaawansowanych rozwiązań informatycznych niezwykle ważne jest by ich dostawca posiadał odpowiednie kwalifikacje, potwierdzone zrealizowanymi wdrożeniami. Firma PSI wdrożyła systemy zarządzania zajezdniami w wielu europejskich miastach. PSItraffic/DMS obsługuje pojazdy komunikacji miejskiej w Augsburgu, Rostocku, Hamburgu, Essen, Düsseldorfie czy Stuttgarcie.
Darmowy webinar
Jak skutecznie zredukować przezbrojenia? Przykłady najlepszych praktyk
Dołącz do webinarium i zdobądź wiedzę popartą praktycznymi rozwiązaniami.