System PSIebus będzie zarządzał flotą elektryczną transportu publicznego w Berlinie

System PSIebus - transport publiczny w Berlinie

System zarządzania ładowaniem PSIebus będzie kontrolował flotę e-autobusów w BVG. Źródło: BVG / Kevin Doan

Firma Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) wybrała system PSIebus do obsługi zajezdni i zarządzania ładowaniem pojazdów elektrycznych. System będzie odpowiadał za dysponowanie, monitorowanie i kontrolę pojazdów. BVG kontynuuje prace nad elektryfikacją swojej floty autobusowej, wprowadzając do ruchu setny autobusy elektryczny. Do końca roku przewozy pasażerskie w BVG ma obsługiwać 137, a do 2022 roku – ok. 230 autobusów elektrycznych.


System PSIebus do zarządzania zajezdnią i ładowaniem pojazdów będzie początkowo planował i koordynował przygotowanie pojazdów w zajezdni Ma zapewnić niezawodne przygotowanie autobusów do wyjazdów na trasę - wszystkie procesy w zajezdni: od lokalizowania pojazdów, poprzez parkowanie, uzupełnianie energii, obsługę warsztatową; rejestrację kierowców, aż po przypisanie pojazdów do zadań – będą obsługiwane w systemie informatycznym.

Dyspozycja pojazdów w systemie zajmuje kilka sekund i bazuje na oprogramowaniu optymalizacyjnym PSI, które determinuje możliwość wprowadzenia najlepszego dostępnego rozwiązania w czasie rzeczywistym, odpowiadającym warunkom aktualnej sytuacji operacyjnej. Aby uzyskać optymalny rezultat, brane są tu pod uwagę nie tylko charakterystyka pojazdu i wymagania konkretnego zadania przewozowego, ale także zmienne związane z czasem realizacji zadania – na przykład dane pogodowe dla wybranego dnia. System PSIebus bierze ponadto pod uwagę takie czynniki jak pozostały zasięg pojazdu, stan naładowania czy czas wymagany do uzupełnienia akumulatorów.

Zintegrowane zarządzanie ładowaniem pojazdów pozwala na kontrolę w jednym systemie informatycznym całego zapotrzebowanie na energię w zajezdni, zapewniając jednocześnie kontrolę nad każdą, pojedynczą ładowarką. To pozwala na uniknięcie kosztownego obciążenia szczytowego i uwzględnienie specyfikacji sieci operatora energetycznego. Nowy system umożliwi BVG optymalne wykorzystanie pojazdów i infrastruktury ładowania oraz zapewni najlepszą możliwą dostępność pojazdów.

„Jesteśmy dumni, że możemy wnieść znaczący wkład w budowanie neutralnego dla klimatu transportu publicznego w naszym rodzinnym mieście – Berlinie. Udowodniliśmy już naszą rolę pioniera w dziedzinie elektromobilności w Hamburger Hochbahn AG. Tam system jest wykorzystywany w największej w Niemczech zajezdni e-autobusów. Obecnie jest wdrażany także w innych przedsiębiorstwach, w tym w Keolis we Francji” – komentuje Torsten Vogel, dyrektor zarządzający PSI Transcom, spółki z Grupy PSI odpowiedzialnej za realizację wdrożenia.

Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) jest największym przedsiębiorstwem transportu publicznego w Niemczech. Obsługuje transport publiczny w Berlinie oraz okolicach, za pomocą sieci metra, tramwajów i autobusów.