Magazyn w pełnej gotowości
06.11.2017 - Zarządzanie magazynem
Okres świąteczny to okres ogromnej presji na menedżerów logistyki, aby zapewnić dostępność produktów i sprawną realizację zleceń. Te kilka tygodni przed świętami Bożego Narodzenia, często decydują o kondycji finansowej firmy. Przygotowaliśmy krótkie zestawienie, które pomoże lepiej przygotować się do szczytu sezonu.
Zakup to dopiero początek
Dzisiaj nie wystarczy mieć dobry produkt, w dobrej cenie. Większe znaczenie niż cena produktu odgrywa customer experience, na które składają szybkość realizacji zamówienia, darmowa dostawa, perfekcyjna obsługa, czy klient otrzymał dokładnie to co zamówił, jak szybko firma zrealizuje ewentualny zwrot, wymianę. Dbałość o każdy element procesów logistycznych często decyduje o lojalności klienta i sukcesie firmy. Jakość obsługi w szczycie sezonu ma ogromny wpływ na to czy zadowolony klient powróci do nas w kolejnym sezonie. Na co warto zwrócić uwagę przygotowując się do sezonu?
1.Ludzie
Coraz więcej firm cierpi na deficyt rąk do pracy. W Polsce nie ma jeszcze w pełni zautomatyzowanych magazynów i nawet magazyny wyposażone w automatykę potrzebują do realizacji zleceń ludzi, szczególnie w magazynach obsługujących klienta indywidualnego (e-commerce). Upewnij się czy masz wystarczającą ilość pracowników, którzy są zdolni przetworzyć zlecenia. Często firmy korzystają z zatrudnienia pracowników tymczasowych. Aby już od pierwszego dnia mogli oni efektywnie wykonywać swoją pracę warto zainwestować w automatyzację procesów. Pomocne w tym zakresie będą rozwiązania i sprzęt do automatycznej identyfikacji danych oraz inteligentny system WMS, który „poprowadzi pracownika za rękę”. Takie systemy automatycznie wybierają i priorytetyzują zadania, które mają być zrealizowane przez magazynierów. Sporo firm deklaruje zatrudnianie pracowników zza wschodniej granicy, dlatego ważna jest także wielojęzyczność systemu. W PSIwms system automatycznie wybiera preferowany język podczas logowania na podstawie preferencji językowej przypisanej do każdego użytkownika. Dzięki temu użytkownik może już od pierwszego dnia efektywnie realizować zadania.
2.Sprzęt
Sprawdź, czy masz wystarczającą ilość terminali mobilnych, skanerów, wózków jezdnych, niezbędnych do kompletacji towarów gotowych.
3.Przestrzeń
Upewnij się, czy masz wystarczająco dużo miejsca do odbierania, wysyłki i/lub pakowania, przechowywania. System PSIwms oferuje wizualizację magazynu, która przedstawia informacje odnośnie stanu całego magazynu lub wybranych jego części, aż do poziomu pojedynczego miejsca składowania (np. półki). Na wizualizacji magazynu są zaznaczone takie informacje jak stopień wypełnienia miejsc w magazynie, rozkład artykułów oraz aktualne obciążenie pracą danego obszaru. Moduł designu (Visu) umożliwia szczegółowe modelowanie własnego magazynu, a powiązanie z Click-Design umożliwia szybki podgląd wykorzystania zasobów.
4.Procesy
Aby sprostać wymaganiom logistyki w szczycie sezonu, warto rozważyć zmianę strategii realizacji zamówień. Dodanie funkcji cross-dock może znacząco usprawnić procesy logistyczne. Polega ona na przeładowaniu i wysyłce towarów do odbiorcy bezpośrednio po dostarczeniu go do magazynu, bez konieczności jego składowania. W magazynie sieci sklepów obuwniczych Goertz w Niemczech, obsługiwanych przez system PSIwms ok. 60% dostaw jest kompletowanych poprzez cross-docking z pominięciem składowania towaru, dotyczy to zarówno pełnych palet, jak i pojedynczych kartonów. Dzięki integracji automatyki magazynowej i systemu WMS zamówione artykuły są gotowe do wysyłki w ciągu 10 minut od otrzymania zamówienia online. Magazyn obsługujący e-commerce musi przetwarzać zlecenia o innej strukturze niż standardowe magazyny dystrybucyjne. Ilość sztuk na linię zlecenia jest z reguły niska, dodatkowo dochodzi do tego mała ilość linii w samych zleceniach. Taka struktura zleceń wymusza stosowanie odpowiednich strategii wydania towaru oraz sposobów kompletacji. Zastosowanie tu mają wszelkie urządzenia wspierające sortowanie czy to półautomatyczne rozwiązania regałowe jak pick-to-light czy rozwiązania w pełni automatyczne tak jak sortery. Optymalne wykorzystanie automatyki często wymaga przebudowania procesów logistycznych np. wprowadzania przetwarzania batch’owego lub optymalizacji składowania w automatycznych strefach. Jeśli systemy automatyki nie oferują tego typu rozwiązań, to właśnie system WMS przejmuje te zadania. Ważne jest też to, w jaki sposób WMS poprzez moduł MFC zarządza automatyką. Wysoce wydajne systemy zarządzania magazynem WMS bez problemu integrują technologie automatyzacji zbierania, pakowania i wysyłki, aby spełnić złożone wymagania w zakresie wielokanałowej dystrybucji detalicznej.
5.Obsługa zwrotów
Specyfiką sprzedaży e-commerce jest wysoki wskaźnik zwrotów, sięgający czasami nawet do 40% transakcji. System zarządzania magazynem WMS znacznie usprawnia proces przyjmowania zwrotów pozwalając szybko połączyć zwrot z konkretnym zamówieniem, przyspiesza proces kontroli jakości i kieruje zweryfikowany produkt do zamagazynowania lub do dodatkowych operacji związanych z uszlachetnianiem towaru. Aby towar mógł być ponownie sprzedany wymagana jest jego kontrola jakościowa. Kontrola jakości to szczególnie istotny proces w przypadku sprzedaży detalicznej B2C, gdzie zwracany towar powinien przejść wstępną weryfikację czy nie został uszkodzony i czy może zostać zakwalifikowany do ponownego wydania. System WMS może tu wspierać operatora poprzez wyświetlenie zdjęcia prawidłowo wyglądającego artykułu w celu weryfikacji. Pozytywne przejście takiej kontroli, z punktu widzenia systemu WMS oznacza przyjęcie towaru na stan magazynu i poinformowanie o tym fakcie systemu ERP, który z kolei jest najczęściej zintegrowany (lub posiada taki moduł) z systemem sprzedaży. Towar uszkodzony w zależności od stopnia uszkodzenia może przejść proces uszlachetnienia (Value Added Services) jak np. w przypadku odzieży konieczność wyprania, czy wyprasowania lub wymiana etykiety, aby mógł trafić ponownie na magazyn lub zostać zutylizowany.
6. Gotowość do zmian
Inteligentne systemy zarządzania magazynem WMS służą nie tylko do śledzenia poziomów zapasów i identyfikacji lokalizacji towarów. Sprawny magazyn musi być przygotowany na różne scenariusze jak np. zwiększone obciążenie w szczytach sezonu. System PSIwms poprzez funkcję Adaptive Scenario Management, umożliwia skorzystanie z gotowych lub zdefiniowanie własnych scenariuszy dla różnych sytuacji, które określają, jak system WMS ma się zachować w danej sytuacji. Można zdefiniować scenariusze dzienna/nocna zmiana, szczyt sezonu, sprzedaż promocyjna, awaria przenośnika automatycznego, awaria sieci bezprzewodowej, które różnią się sposobem zarządzania odkładaniem towarów i/lub sposobem przekazywania towarów do dalszej dyspozycji. Odpowiedni scenariusz może być uruchomiony manualnie bądź automatycznie na podstawie predefiniowanych wskaźników systemu (ilość zleceń, zajętość magazynu). System PSIwms pozwala również na definicję dowolnych własnych wskaźników systemu mających wpływ na wybór scenariusza co w połączeniu z możliwością definiowania własnych scenariuszy pozwala na pełną dowolność adaptacji systemu WMS do szybko zmieniających się wymagań co do systemu w okresie świątecznego szczytu wydań.
Podsumowanie
Sezon świąteczny to sprawdzian skuteczności funkcjonowania logistyki. To jak firma poradzi sobie z obsługą wzmożonego ruchu świątecznego często decyduje o tym czy będzie jeszcze realizować wysyłki w kolejnym sezonie. Nie wszystko da się przewidzieć i zaplanować ale warto mieć na uwadze wrażliwe punkty a w przypadku ewentualnych porażek wyciągać wnioski na przyszłość i usprawniać, optymalizować procesy.