9 cyfrowych rozwiązań dla przemysłu
02.12.2016 - Zarządzanie produkcją
Polacy inwestują 2 razy więcej w nowe technologie niż reszta świata i oczekują konkretnych i mierzalnych korzyści. Przedstawiamy kluczowe rozwiązania dla przemysłu, które w najbliższych latach wpłyną na poziom cyfryzacji firm produkcyjnych na całym świecie.
Konkurencja motywuje nas bardziej niż wyższe przychody
Jak wynika z badania „Global Industry 4.0 Survey” przeprowadzonego w 2016r. przez PwC, aż 54% polskich przedsiębiorstw przeznacza ponad 15% na inwestycje związane z technologiami cyfrowymi: czyli prawie 2 razy więcej niż innych częściach świata. Głównym celem tych działań jest osiągnięcie przewagi konkurencyjnej (taką odpowiedź wskazało 91% respondentów), poprawienie obsługi klienta (36%) i osiągnięcie wyższego przychodu (33%).
Cyfryzacja przynosi wymierne korzyści firmom, które decydują się na inwestycje w technologie informatyczne. Przedsiębiorstwa przemysłowe szacują obniżenie kosztów o 3,6% (rocznie) w ciągu najbliższych 5 lat poprzez usprawnienie procesów wewnątrz organizacji oraz zacieśnienie współpracy z pozostałymi podmiotami tworzącymi łańcuch wartości (dostawcami, producentami, klientami).
Cyfrowe rozwiązania dla przemysłu
Autorzy raportu wskazują konkretne rozwiązania i korzyści związane z cyfryzacją, które zwiększają efektywność pracy przedsiębiorstw i obniżają koszty działalności:
1. Kontrola jakości w czasie rzeczywistym bazująca na analizie dużych zbiorów danych (Big Data).
2. Modułowe, elastyczne rozwiązania dla produkcji dopasowane do potrzeb klienta.
3. Bieżący podgląd odchyleń w procesach i produktach, rozszerzona rzeczywistość i optymalizacja dzięki analizie danych.
4. Przewidywanie terminów konserwacji urządzeń (predictive maintenance) z wykorzystaniem algorytmów predykcyjnych, by zoptymalizować naprawy i harmonogramy konserwacji oraz zmarginalizować nieplanowane przestoje maszyn.
5. Wykorzystanie danych z czujników w systemie MES na potrzeby planowania w czasie rzeczywistym, by lepiej wykorzystać zasoby i szybciej realizować zamówienia.
6. Pozioma integracja z podmiotami łańcucha dostaw i śledzenie produktów pozwalające na lepsze zarządzanie zapasami i procesami logistycznymi.
7. Cyfryzacja i automatyzacja procesów związanych z optymalizacją pracy ludzi.
8. Planowanie przy użyciu systemu działającego w czasie rzeczywistym oraz współpraca pozioma z pozostałymi podmiotami łańcucha wartości przy użyciu platform planistycznych działających w chmurze w celu optymalizacji produkcji.
9. Zwiększenie skali działalności poprzez wzrost udziałów w rynku kluczowych produktów.
Menedżerowie produkcji obawiają się innowacji?
Rozmawiając z osobami zarządzającymi produkcją dostrzegamy nieufność w stosunku do zdobyczy cyfryzacji, które często są postrzegane jako źródło problemów, a nie rozwiązań. Znacznie trudniej jest wyobrazić sobie korzyści i sposób działania systemu, który steruje produkcją, niż funkcjonowanie nowoczesnej maszyny. Wirtualny charakter rozwiązań informatycznych, ich nienamacalność i język, którym posługuje się świat IT bywa przeszkodą w zagłębieniu się w zagadnienia związane z cyfryzacją. Od czego zatem zacząć budowanie inteligentnej fabryki?