System zarządzania ładowaniem autobusów z sukcesem wdrożony w BVG w zaledwie siedem tygodni

System zarządzania ładowaniem autobusów w BVG

Oddział BVG Indira-Gandhi-Strasse w Berlinie. Źródło: BVG / Kevin Doan

W listopadzie 2020r. PSI otrzymało zlecenie od Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) na dostawę systemu PSIebus do zarządzania ładowaniem autobusów elektrycznych i obsługi procesów w zajezdni. System pozwala na zapewnienie optymalnej dyspozycji pojazdami elektrycznymi w połączeniu z infrastrukturą ładowania autobusów elektrycznych i zapewnia maksymalną możliwą dostępność pojazdów do realizacji zadań przewozowych. Po zaledwie siedmiu tygodniach, zintegrowany w ramach systemu PSIebus system zarządzania ładowaniem PSIsmartcharging został z sukcesem wdrożony do eksploatacji.


System zapewnia integrację, monitorowanie i bieżący nadzór nad infrastrukturą ładowania, a także koordynację całego procesu ładowania pojazdów. W ten sposób wspiera przekształcenie codziennych wymagań operacyjnych w kompleksowo realizowaną strategię zarządzania ładowaniem pojazdów, a także nadzór nad realizacją procesu przygotowania pojazdów do jazdy. Komunikacja z systemem zarządzania zajezdnią (DMS) zintegrowanym w ramach PSIebus odbywa się poprzez interfejs VDV463 stworzony przez PSI.

W pierwszym etapie podłączono do systemu stacje ładowania pojazdów, wyprodukowane przez firmę Ekoenergetyka. Do ich technicznej integracji oprogramowanie PSIsmartcharging wykorzystuje standard OCCP. Funkcjonalności została wdrożone i potwierdzone przeprowadzeniem testów z wykorzystaniem scenariuszy BVG. W dalszej części projektu cała infrastruktura ładowania dostarczona przez producentów: Ekoenergetyka i XCharge zostanie zintegrowana w systemie, tworząc docelowo infrastrukturę zarządzaną i kontrolowaną centralnie.

Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) to największy lokalny przewoźnik transportu publicznego w Niemczech, obsługuje dużą część transportu publicznego w Berlinie, za pomocą sieci metra, tramwajów, autobusów i promów. Na przełomie 2020 i 2021 r. spółka BVG posiadała w eksploatacji flotę 138 autobusów elektrycznych.